Számos mikro-kis és középvállalkozás küzd financiális gondokkal, ami megakadályozza őket céljaik elérésében, magában a fejlődésben, előrejutásban. Ha úgy érzi, vállalkozása elérkezett abba a stádiumba, hogy fejleszteni szükséges, de saját forrásból ezt nem tudja megoldani, akkor beruházási hitelt igényelhet a finanszírozó bankoktól. A beruházási hitel célja, hogy támogassa a rászoruló mikro-kis-és középvállalkozások beruházásait, fejlesztési céljait.
Amennyiben ingatlant újítanak fel vagy alakítanak át, olyan építési engedély és építési tervdokumentáció szükséges, melyet jóváhagyott az Önkormányzat. A jogerős építési engedély az ügyfél nevére kell, hogy kiállítva legyen.
A Társaság által felajánlott fedezet típusa lehet ingatlan, zálogjog, készpénz óvadék, opciós jog, engedményezés vagy egyéb fedezetként szolgáló biztosíték.
Jogi biztosíték dokumentuma ingatlanfedezet esetén lehet például a tulajdoni lap, az ingatlan alaprajza, illetve amennyiben új ingatlanról van szó, a használatbavételi engedély. További dokumentumok zálogköteles személy esetén a személyi iratok, cégkivonat, vállalkozás esetén pedig Nemzeti Adó-és Vámhivatal igazolás és éves beszámolók.
Amennyiben ingó fedezetről beszélünk, szükség lehet a dokumentumra, mely igazolja a fedezet értékét. Továbbá szükségeltetik a kezességre vonatkozó dokumentum, a kezes személyi iratai, jövedelemigazolása és adóigazolványának másolata
Tetszett a cikk? Ossza meg barátaival, ismerőseivel, nekik is hasznos lehet!
A beruházási hitel tulajdonságai
- Bármely fejlesztési célra felhasználható ( pl:üzemek, gyárak, telephely vásárlása, kialakítása, szükséges berendezések beszerzése stb)
- Közép és hosszú távú lejáratra nyújtott forint és deviza (EURO, USD) alapú hitel.
- Hitelcélhoz kötött, számlával igazolni kell
- Futamidő: Minimum 1, maximum 10 év (Banki termékfüggő)
- Hitelösszeg: Minimum 1.000.000 Ft
- Önerő: 20-30% (Bankonként változhat)
- Türelmi idő: A bankok rendszerint szoktak biztosítani minimum 1 év türelmi időt. Az esetleges türelmi időt, valamint a törlesztő részletek nagyságát és gyakoriságát a beruházás nagyságrendjéhez és megtérüléséhez érdemes igazítani
- A beruházás nettó összegére lehet igényelni
- Beruházási hitellel az ÁFA nem finanszírozható (kapcsolódó forgóeszköz hitel bevonásával az ÁFA megfinanszírozható)
Kik igényelhetik a beruházási hitelt?
Miért érdemes ezt a konstrukciót igényelni?
- A beruházási hitel a folyósítási feltételek teljesítése után gyorsan folyósításra kerül.
- Mivel a hitelt forintban és devizában is igénybe lehet venni, ezért árfolyam kockázat előfordulhat, amit azzal lehet csökkenteni, ha a vállalkozás bevételeinek egy része devizában érkezik a számlájára
Konkrét hitelajánlatokat szeretnék kérni bankoktól |
Letölthető dokumentum: Beruházási hitel fontos információk
Részletes információk a beruházási hitelek igénylésével kapcsolatban
Általános hiteligénylési tudnivalók
Az hitel igénylése bankonként változik, de vannak általánosan jellemző elvárások a pénzintézetek részéről. Ennek megfelelően Önnek a következő dokumentumokra lesz szüksége várhatóan a beruházási hitel igényléséhez:Amennyiben Ön egyéni vállalkozó:
- Vállalkozói igazolvány
- Személyi dokumentumok,
- Személyi jövedelemadó vagy egyszerűsített vállalkozói adóbevallás a tárgyévet megelőző két évre
- Bankszámlaszerződés
- Nemzeti adó-és vámhivatal igazolás
Amennyiben Ön társas vállalkozás nevében jár el:
- Társasági szerződés vagy az Alapító okirat
- Cégkivonat
- Eredeti aláírási címpéldány
- A képviseletre jogosult személyi okmányai
- A tulajdonosok személyi okmányai
- Éves beszámoló a tárgyév előtti 2 évről
- Utolsó negyedévre vonatkozó Főkönyvi kivonat
- Kezdő vállalkozás esetén a tulajdonos személyi jövedelemadó bevallása a tárgyéve előtti két éves időszakra
- NAV igazolás
Mely dokumentumok vonatkoznak az igényelt hitelre?
- Üzleti tervet is magában foglaló hiteligénylési dokumentum
- Információ a fedezetről
- Igazolás a rendelkezésre álló önerőről
- Adatkezelési nyilatkozat
- Hatósági engedély (projekttevékenység végzéshez)
- Ingatlanvásárlás esetében az adásvétel szerződése
- Eszközök beszerzésénél, átalakításánál árajánlat
Amennyiben ingatlant újítanak fel vagy alakítanak át, olyan építési engedély és építési tervdokumentáció szükséges, melyet jóváhagyott az Önkormányzat. A jogerős építési engedély az ügyfél nevére kell, hogy kiállítva legyen.
Milyen információk szükségesek az igényléshez?
A cég bemutatása és az üzleti terv összeállítása során az alábbi információkat mindenképpen adja meg:
- A társaság alapadatai
- Főbb tulajdonosok, tulajdoni részesedésük aránya
- Főbb tevékenységi körök
- Más vállalkozásban fennálló tulajdoni hányad
- Tulajdonosok más társaságokból fennálló részesedése
- A vezetők más társaságban betöltött vezetői pozíciója
- Átlagos állományi létszám alakulása
- A társaság általános bemutatása
- A vezető általános bemutatása
- Főbb versenytársak
Számviteli adatok, amiket általában meg kell adni:
- Főbb vevők és árbevétel
- Vevőkövetelése
- Főbb szállítók
- Szállítói tartozások
- Készletek
- Mérlegen kívüli kötelezettségvállalás
- Jelenleg fennálló kötelezettségek
Az igényelt hitel adatai:
- A hitel pontosabb jellemzői
- Projekt célja
- Projekt SWOT analízise
- Tervezett forrásbevonás struktúrája
- Tervezett banki és egyéb külső forrásbevonás összege, hitelező
- A projekt tervezett anyagi-műszaki összetétele és finanszírozási terve
- Egyszerűsített pénzforgalmi terv
- Igénylő teljes üzleti terve a kölcsön futamidejére
- Mérlegterv
A beruházási hitelek biztosítéka (fedezete)
A beruházási hitelek mögé mindig szükséges legalább egy biztosítékot adni. A bankok legjobban az ingatlanfedezetet szeretik, de szóba jöhet másfajta biztosíték is. A fedezettel kapcsolatos legfontosabb információk a következőek:- A társaság által fedezetként ajánlott fedezettípus megnevezés
- Óvadéknyújtás esetén az óvadéknyújtó neve - (Hiteligénylési adatlap - Pótlap)
- Ingatlanfedezet esetén az ingatlanra vonatkozó adatok
- Ingófedezet esetén az ingóságra vonatkozó adatok
Mit kell tudni a biztosítékokról?
A Társaság által felajánlott fedezet típusa lehet ingatlan, zálogjog, készpénz óvadék, opciós jog, engedményezés vagy egyéb fedezetként szolgáló biztosíték.
Jogi biztosíték dokumentuma ingatlanfedezet esetén lehet például a tulajdoni lap, az ingatlan alaprajza, illetve amennyiben új ingatlanról van szó, a használatbavételi engedély. További dokumentumok zálogköteles személy esetén a személyi iratok, cégkivonat, vállalkozás esetén pedig Nemzeti Adó-és Vámhivatal igazolás és éves beszámolók.
Amennyiben ingó fedezetről beszélünk, szükség lehet a dokumentumra, mely igazolja a fedezet értékét. Továbbá szükségeltetik a kezességre vonatkozó dokumentum, a kezes személyi iratai, jövedelemigazolása és adóigazolványának másolata
A hitel folyósításához szükséges dokumentumok listája
Pozitív hitelbírálatot és szerződéskötést követően a hitel folyósításához szükséges dokumentumok:- Nemzeti Adó-és Vámhivatal igazolása, folyószámla kivonatok
- Önkormányzati igazolás
- Kölcsönszerződés, kezesi és biztosítéki szerződések-közjegyzői okiratban
- Földhivatal által bejegyzett szerződések a biztosítékokról
- Önerő megfizetését igazoló dokumentum
- Biztosítási szerződés az ingatlanra, ingóságra
- Felhatalmazás a bankszámlákat illetően
Mik szoktak lenni a tipikus hibák beruházási hitel igénylésekor?
- A hitel visszafizetésének képességét megalapozott üzleti tervvel kell bizonyítani. Nem megfelelő üzleti terv esetén a bank elutasítja a hitelkérelmet, és a tapasztalatok szerint az elutasított vállalkozások ritkán kapnak második esélyt.
- Gyakori jelenség, hogy a vállalkozás forgóeszközfinanszírozásra vagy likviditás kezelésre szánt pénzügyi megoldást használ beruházás finaszírozására: ilyen például a Széchenyi Kártya vagy a folyószámlahitel. Ez nagy hiba, mert egyrészt ezek a hitelek jellemzően drágábbak, másrészt pedig a bank ezeket a hiteleket nem hosszú távra biztosítja - szemben a beruházási hitellel.
Tetszett a cikk? Ossza meg barátaival, ismerőseivel, nekik is hasznos lehet!